تخم شنبلیله

تخم شنبلیله حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است و این مواد به یک آنتی اکسیدان قوی کمک می کند.

برخی از این مواد مغذی عبارتند از:

  •          کولین
  •          اینوزیتول
  •          بیوتین
  •          ویتامین A
  •          ویتامین های گروه B
  •          ویتامین دی
  •          فیبر محلول و نامحلول
  •          اهن

 

 

تخم-شنبلیله

مصرف شنبلیله چه فوایدی دارد؟

مصرف تخم  شنبلیله ممکن است به مشکلات گوارشی ، کاهش تستوسترون و آرتروز کمک کند. مانند :  مشکلات گوارشی، از جمله یبوست، کاهش اشتها و ورم معده - تولید و جریان شیر مادر - دیابت - تستوسترون کم یا میل جنسی - قاعدگی دردناک - یائسگی - آرتروز -  فشار خون بالا - چاقی - مشکلات تنفسی -  می جوشد - عملکرد ورزشی پایین - زخم - زخم های باز - درد عضلانی -   میگرن و سردرد - درد زایمان

از جمله مزایای دیگر، تخم شنبلیله:

1.       خطر دیابت را کاهش می دهد

2.       جذب گلوکز روده را کاهش می دهد

3.       تخلیه معده را به تأخیر می اندازد

4.       حساسیت و عملکرد انسولین را بهبود ببخشید

5.       غلظت پروتئین متصل به چربی را کاهش می دهد

در یک مطالعه معتبر در سال 2017 ، موشهایی که به مدت 16 هفته با رژیم غذایی پرچرب با 2 درصد مکمل دانه شنبلیله کامل تحمل گلوکز داشتند نسبت به کسانی که مکمل دریافت نکردند ، تحمل بهتری داشتند.

کاهش وزن را بهبود ببخشید

شنبلیله ممکن است اشتها را سرکوب کرده و احساس سیری را افزایش دهد ، که می تواند به کاهش پرخوری و کاهش وزن کمک کند.

در یک مطالعه 2015 منبع معتبر ، 9 زن کره ای که دارای اضافه وزن هستند ، قبل از ناهار  شنبلیله خوردند. کسانی که چای شنبلیله می نوشیدند احساس گرسنگی کمتر و سیری بیشتری داشتند.  به دلیل محتوای فیبر ، پودرهای عصاره فیبر شنبلیله نیز ممکن است به احساس سیری منجر شود.

التهاب را کاهش دهید

مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها در شنبلیله به عنوان یک ماده ضد التهاب ، توانایی بالایی در آن ایجاد می کند. نتایج یک مطالعه در سال 2012 بر روی موش ها حاکی از آن است که مقدار زیاد آنتی اکسیدان فلاونوئید در دانه شنبلیله می تواند التهاب را کاهش دهد.

خطر بیماری های قلبی و فشار خون را کاهش دهید

شنبلیله ممکن است به تنظیم سطح کلسترول و بهبود فشار خون کمک کند ، که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و سلامت قلب را بهبود بخشد. این ممکن است به این دلیل باشد که دانه شنبلیله تقریباً 48 درصد فیبر غذایی دارد. هضم فیبرهای غذایی بسیار سخت است و در روده ها یک ژل چسبناک تشکیل می دهد که هضم قندها و چربی ها را دشوار می کند.

مسکن درد

از شنبلیله مدتهاست که برای تسکین درد در سیستمهای سنتی پزشکی استفاده می شود.

محققان تصور می كنند كه تركیباتی به نام آلكالوئید در گیاه باعث مسدود شدن گیرنده های حسی می شود كه به مغز اجازه می دهد درد را درک كند.